ПЛАН
ЗА РАБОТА НА УЧИЛИЩЕН КООРДИНАЦИОНЕН СЪВЕТ
за противодействие на тормоза между учениците в
ОУ”Св.Паисий Хилендарски”, гр.Казанлък
УЧЕБНА 2015-2016 год.
(по изпълнение на „Механизма за противодействие на училищния тормоз”съгласно заповед РД 09-611/18.05.2012 г. на МОН )
Приет на Педагогически съвет с протокол №…………………….
Настоящият документ е разработен от училищен координационен съвет за справяне с насилието при ОУ”Св.П.Хилендарски”, гр.Казанлък, в състав:
Председател : Радост Петрова – пом.директор
Членове : 1.Румяна Василева – старши учител, прогимназиална степен
2.Димитър Димитров – старши учител, начална степен
3.Иван Маджаров – старши възпитател начален етап
4.Божурка Тодорова – председател УН
Основава се на Механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище, разработен от екип на Министерството на образованието, младежта и науката с участието на МТСП, АСП, ДАЗД, МВР, ЦКБППМН и неправителствени организации.
І. Предмет
§ Опазване живота и здравето на учениците, подпомагане физическото и психическото им развитие, свободата на творческо израстване в училищната обстановка, чрез въвеждане на общ механизъм за противодействие на всякакъв вид тормоз и насилие /физически, психически, социален идр./
§ Изграждане на общоучилищна политика от мерки и дейности за предотвратяване на насилие и тормоз и компетентна намеса в ситуации на насилие.
II. Основни цели:
- Противодействие на тормоза, като се работи за формирането у децата на нагласи и социални умения, недопускащи насилие като емпатия, толерантност и уважение към различията, решаване на конфликти и др.
- Прилагане на стратегии за ограничаване на дезадаптивното поведение, включително изключването на всякакви форми на насилие и тормоз.
- Подпомагане процеса на утвърждаване на ценностна система и норми на поведение у учениците, чрез осмисляне на свободното време, борба с противообществените прояви и отпадането от училище.
III. Основни задачи:
1.Създаване на чувство за принадлежност към училищната общност, пълноценна социална интеграция и мотивация за продължаване на образованието или успешно реализиране в живота.
2. Утвърждаване на позитивно поведение и взаимно уважение.
3. Планиране на конкретни дейности за работа с ученици, учители и родителска общност.
4. Ефективно сътрудничество между класните ръководители, УКБППМН, училищния психолог, при наличие на такъв, родителската общност.
5. Осигуряване на партньорства с външни на училището организации.
6. Създаване на условия за превенция на всякакви форми на насилие.
ІV.Основни дейности:
1. Оценка на проявите на тормоз и насилие между учениците в началото и в края на учебната година с помощта на въпросника, разработен от проф. Пламен Калчев (2003);
2. Провеждане на диагностика на засегнати ученици и групи от ученици с инструменти като специални въпросници;
3. Провеждане на дискусии, беседи и кампании с участие на учители, родители и ученици;
4. Провеждане на дискусия и кампании с Ученически съвет като фокус група по проблема.
І. На ниво клас/класна стая:
· Прилагане на форми на групова работа, дискусии, решаване на казуси, споделяне на опит, като се използват възможностите на часа на класа, предмети от задължителното учебно съдържание, извънкласни и извънучилищни дейности.
· Извеждане на теми от учебното съдържание, които могат да се използват за работа и анализ по проблема насилие, свързани с правата на децата, ценностите, социалните роли, функционирането на групите и институциите и други.
· Въвеждане на задължителни теми в Часа на класа:
- какво представлява тормозът, разпознаваме ли го и как можем да докладваме за случаи на тормоз;
- какви са преживяванията на извършителя и потърпевшия;
- как се чувстваме когато видим прояви на тормоз и какво правим;
- кои са основните ценности, правила на поведение, които следва да приемем;
- как можем да ги прилагаме - изработване на общи правила на поведение и договаряне на процедура, в случай на нарушаване на правилата.
ІІ. На ниво училище:
Актуализиране състава на училищния координационен съвет за учебната 2015-2016г. и делегиране на отговорностите му за планиране, проследяване и координиране на усилията за справяне с тормоза
Формулиране на общоучилищни ценности и правила на поведение , в Правилника за дейността на училището и запознаване на учениците с тях в началото на годината.
Договаряне на единен механизъм, включително разписани ясни отговорности, за реагиране при всяка проява на тормоз и насилие.
Поставяне в класните стаи, на видно за всички място на Правила за поведение на учениците в класа и в училище.
Прилагане на приетия Механизъм за управление на конфликти в ОУ”Св.П.Хилендарски”, за реагиране при всяка проява на тормоз и насилие;
Включване на предложения за дейности и инициативи в Плана за дейността на училището през учебната 2015 / 2016 година;
Прилагане на индивидуални програми за развитие на личните и социалните умения на децата;
Подобряване на системата от дежурства с оглед обхващане на местата, в които на етапа на оценка е установено, че се извършва тормоза;
Подобряване на системата за съобщаване на случаи на тормоз, чрез въвеждане на нови форми и канали и гарантиране на конфиденциалността;
Използване на подхода за работа с връстници (peereducation) – провеждане дискусии по основни и конкретни въпроси с членовете на Ученически съвет;
Повишаване квалификацията на учителите за работа с програмите, включително реализиране на обучителни семинари с педагогически и непедагогически персонал в началото на учебната година;
Осигуряване на условия за конкретни съвместни дейности с Отдел „Закрила на детето”, Детска педагогически стая, организации и специалисти;
Отбелязване на Международен ден за борба с насилието над деца – 19.11.2015г.
КАЛЕНДАРЕН ПЛАН НА Д Е Й Н О С Т И Т Е:
1. Оценка на проблема, през мнението на учениците/учителите/родителите – с анкета в начален и прогимназиален етап ( І – VІІІ клас). Обобщаване на резултатите и планиране на дейностите
Срок: 05.10.2015.. , Отг.: Д.Димитров, Р.Василева
2.На първия ПС запознаване с плана на комисията.
Срок: м.10.2015г.,Отг.: Председател
3.Запознаване на учениците с различните видове насилие и начините за реагиране в рискови ситуации – чрез материал в ЧК. Запознаване с резултатите от анкетата и механизма за справяне с училищния тормоз.
Срок: края на м.октомври 2015г. Отг.: ПДУД, класни ръководители
4.Изграждане на информационен кът във фоайето на първи етаж, с подходящи нагледни образователни материали по проблемите на тормоза и училищните мерки за справяне с него.
Срок:м.10.2015г. Отг.: ПДУД, УС
5.Обсъждане на заседание на УС мерките за справяне с тормоза. Набелязване на управленски форми от страна на класовите съвети.
Въвеждане на тетрадки по класовете за констатиране на конкретни случаи на тормоз
Срок: 20.12 . 2015 г.,Отг.: Председател и членове
6.Оптимизиране на системата за наблюдение и контрол, в зависимост от резултата от оценката на проблема.
Срок: ноември 2015 г.,Отг.: директор
7. Да се създаде единен регистър за регистриране на ситуации на тормоз в училището. Регистърът да включва описание на ситуацията, вида тормоз, участници, наблюдатели, предприети мерки.
Срок: м.ноември 2015 г. и през годината, Отг.: Уч. координационен съвет, класни ръководители, възпитатели, преподаватели
8. Подготовка и провеждане на дискусия на тема: Как да бъдем успешни в професията си?, „Как да реагираме, когато детето е агресивно”. Запознаване на учителите с процедурите за реагиране в ситуации на тормоз и изградения от координационния съвет механизъм за справяне в ситуации – ПС
Приятел, група по интереси, учител, класен ръководител, училищен психолог, родител.
Срок: декември 2015 г., Отг.: Координационен съвет и класните ръководители
9.Отбелязване на „Деня на розовата фланелка” – м. февруари 2016г.
10. Родителски срещи на тема: „Агресията и насилието в училище”- м.март 2016г.Отг.:кл.р-ли
11. Подготовка и провеждане на семинар за Педагогически съвет на тема :” Агресивното поведение на учениците –причини и мерки за превенция”. – Отг.: главен учител, ПДУД, преподаватели. Срок: м.март 2016
12. Подготовка и провеждане на дискусия на тема: „Детето се променя с обич”.
13. Беседа по класове върху клип, презентация или филм на тема :”Различни, но заедно”, „Подай приятелска ръка” и др.
Срок: 30 март 2016 г.,Отг.: координационен съвет, кл. ръководители
14. Провеждане на индивидуални консултации с деца, понасящи или извършители на тормоз.
Срок: от октомври 2015 г. до май 2016 г.,Отг. Уч. координационен съвет
15. Обхващане на децата, упражняващи системен тормоз над други деца в училище и работа в комисията по превенция на противообществените прояви в училище с въпросните деца – срещи, разговори с родители, с учениците, с психолог.
Срок: ежемесечно, Отг:пом.директор, главен учител
ІІІ. На ниво общност:
Ø Дейности с Училищното настоятелство – подготвяне на образователни материали за родителите в ЧК, беседи в УН и др.
Ø Привличане на родители – специалисти от областта на помагащите професии / психолози, социални работници, лекари, свещеници/ за реализиране на общи инициативи
Ø Родители – посредници между училището и други организации и институции, имащи касателство по проблема с тормоза в училище
Ø Родители, които могат да осигуряват ресурси за изпълнение на училищните дейности
Б. Въвеждане на защитна мрежа :
Правила
за задълженията на всички служители в училището
включване на родителите
дежурства
І. Интервенции в ситуации на тормоз:
Ø Ясни процедури при ситуации на тормоз, в интерес на реда, сигурността и имиджа на училището като институция
Ø Санкции според нивото на тормоз (еднократно дребно нарушение, повторения на нарушенията, сериозно нарушение)
Ø Ясни сигнали, че тормоз и агресивно поведение не се толерират – възрастните трябва да се намесват и при най-малките сигнали и съмнения за тормоз и да подават сигнал на съответните колеги, органи или служби
Ø Водене на тетрадки за вписване на случаи, забележки и мнения, относно поведението на учениците – от една страна от класните ръководители за деня, възпитателите по групи, главния дежурен.
Ø Главните дежурни отразяват сигнали и наблюдения в тетрадката за дежурство, съхранявана в учителската стая.
II. Прекратяване на ситуация на тормоз:
ü Задължение е на всеки учител да се намеси в ситуация на тормоз, на която е станал свидетел
ü Възрастният не трябва да взима страна, а да се позове на авторитета на училището и да изтъкне правилата и наказанията в подобни случаи
ü Изслушването на засегнатите деца (жертва и насилник) се прави поотделно в подходяща конфиденциална обстановка, зачитаща личността на всяка от страните в случая
ІІІ. Реакции спрямо детето, което е упражнило тормоз:
Ø Уведомяване на класния ръководител, директора и родителите;
Ø Разговор с класния ръководител, психолога , педагогическия съветник/ при наличие/относно неприемливото поведение на ученика.
Ø Разговор с родителите
Ø Предложение от класния ръководител за мерки за промяна в поведението на ученика – наказания и др.
ІV. Реакции спрямо дете, което е обект на тормоз:
ü Класният ръководител трябва да проучи всяко съмнение, намек или сигнал за евентуална жертва на тормоз, да изгради доверителна и подкрепяща връзка с детето и ако е необходимо да отнесе случая до заинтересованите страни – директор, психолог, родители, отдел „Закрила на детето” по местоживеене на детето, МВР и др.
ü Дискретност и поверителност при разговора с детето, обект на тормоз, за да се запази достойнството му и да се създаде доверие
ü Никога не се предлага среща между жертва и насилник с цел помиряване, с оглед възможна конфронтация и неблагоприятни последствия
ü След ситуация на тормоз е небходимо неколкодневно или по-продължително наблюдение на детето и ако е необходимо – класният ръководител разговаря с него.
V. Реакции спрямо наблюдателите на ситуацията на тормоз.
Ø Възрастният работи с наблюдателите по време на ситуация, чрез изтъкване правилата на училището и поощряване защитниците на човешките ценности и норми
Ø Сформиране на група за обсъждане на ситуацията на тормоз
Ø Излизане от ситуацията със силата на убеждението и демонстрация на възможностите на интелекта, а не на физическата сила
Ø Насърчаване на грижа спрямо тормозеното дете.
VІ. Училищна система за насочване към други служби:
ü Регистър на ситуации на тормоз - от училищния координационен съвет, при подаване на сигнали от класни ръководители, свидетели учители или ученици, охрана, обслужващ персонал.
ü Взаимодействие с отдел”Закрила на детето” по местоживеене и отдела на чиято територия е училището, МВР и др. участници в екипа на координационния механизъм за противодействие на училищния тормоз
ü В случай на дете в риск се сигнализира отдел „Закрила на детето” към Дирекция „Социално подпомагане”, откъдето назначават социален работник по случая
VІ. Кога и къде може да бъде подаден сигнал за дете в риск?
§ Незабавно се уведомява Дирекция „Социално подпомагане”, Държавната Агенция за Закрила на детето или МВР
§ Може да бъде подаден сигнал и към национална телефонна линия 116 111 – 24ч в денонощието приема сигнали, консултира, информира и оказва помощ по всички въпроси, свързани с деца. След сигнализиране на този номер, до 1 ч осведомяват необходимите органи, а до 24ч социален работник трябва да провери сигнала
§ Необходимо е всички заинтересувани страни да оказват съдействие помежду си и да дават обратна връзка за случващото се, с оглед по-ефективна работа и п |